Blogger Templates

Pages

Followers

Wednesday, June 30, 2010

segmen ilmu!

salam.. hye semuaa.. mai dekat mai dekat. kali ni entry aku sal ilmu cket ye.. asyik merapu je so ape slh kalau skali skala tu kita berkongsi ilmu. tak salah kan. tapi entry aku ni more to girls k.. yg laki2 jgn jeles tp leh gak take note.

skank aku tgk byk btol produk2 kelangsingan dikeluarkan. aku tak tahu laa produk2 mcm ni efektif ke tak tapi ada sesetengah org yang guna dpt hasilnya dan ada jugak yang tak. aku xpenah cuba bnda alah ni semua so aku tak berani laa nk komen pnjg2.. eh eh jgn slh sangka aku bkn nk cerita hal produk2 ni semua tapi aku nk ckp sal bnda yang ada kaitan cket2 ngn produk tu. mitos lemak k..

rmai wanita yg tkot bila ada lapisan lemak kt perut. tak termasuk lagi yg ada kt pinggul,paha dan dibawah lengan. memang selulit yang pejal itu memalukan. tp jgn slh phm ye kaum ku sekalian, lemak bukan laa musuh!! ingt tu!! cuma kalau kita x mampu kawal,, diri kita ni bleh termengah2 gara2 ditimbuninya. kegunaannya : 
  1. sumber utama tenaga
  2. dpt bntu pembentukkan kulit & kekalkn kelembapan
  3. dpt bntu pembntukan otak & tumbesaran kanak2
  4. merangsang pemulihan tisu rosak / yg kena jgkitan kuman
  5. btindak sbgai span / penebat drpd henyakan@gegaran utk organ penting tubuh bdn
jenis2 lemak :
  • lemak tepu iaitu yg berasakan lemak binatang, keju, susu, krim dan minyak kelapa. punca bagi kolesterol dlm darah. pastikan anda x mengambil > 10 %
  • lemak poli tidak tepu yg dperolehi drpd minyak jagung,kacang soya,bunga matahari & sebhgian ikan. lemak jenis ini mampu merendahkan thp kolesterol. gunakan < drpd 10 % dr total kalori tiap hari
  • mono tidak tepu berasaskan kcg tnh & buah zaitun. pastikan penggunaannya x > 10-15 % kalori sehari
kenapa wanita gemuk???????????????????? *menjadi pertanyaan ramai kaum hawa di serata dunia. 
kaum wanita nmpak lbh takut gemuk compared to kanser, leukimia atau Aids!! sbyk 10-20 % perempuan sanggup thn sengsara pd usia seawal 14- 25 thun hingga ada yg menghidap anorexia & bulimia kerana mahu kurus!! sbnrnya hnya 1 % shja wanita di muka bumi ini yg bertuah kerana tubuhnya secantik model!! dan hakikatnya ramai wanita gemuk menambah bera bdn mereka kerana tension. ada juga yang terus menghadap mknan berpinggan2 bila gagal turunkn berat bdn. lbih ramai perempuan mncari coklat hingga kegemukan bila putus cinta!!

at least ilmu aku bertambah cket, kalau tak memang aku tak tahu laa soal2 lemak ni. tp knapa wanita takut gemuk ek sbnrnya.?? hye guys,, korang tak takut gemuk ke or korang ni memang tak pernah amik kesah soal kesihatan???????? hehe renung2kan laa dan selamat beramal!! tips2 kalau nk kurus sgt amalkn laa gaya hidup yg sihat dan diet yang seimbang. chaiyok2 and keep it up all :]

p/s : aku tergolong gak dlm kalangan 14-25 ni.. haishh aku memg takot gemuk pon.. tapi bak kata ehsan kwn aku "KALAU SEMUA NK KURUS HABIS SAPE NAK GEMUK???" haa korang jwb laa sndri

No comments: